VERKOCHT

Artikel 98 van 1022

"125 Jaar Albert Heijn Retro Blik ter Gelegenheid van het Jubileum met Blauwe rand"

Artikelnummer: BT-4622-23

VERKOCHT


"125 Jaar Albert Heijn Retro Blik ter Gelegenheid van het Jubileum met Blauwe rand"

  • Vervaardiger: Albert Heijn
  • Vervaardigingsdatum: 2012

"Nostalgie: Vier 125 Jaar Albert Heijn met het Retro Blik ter Gelegenheid van het Jubileum met Blauw Accent"

Productbeschrijving
Laat u onderdompelen in de nostalgie van Albert Heijn met dit prachtige retro blik! Als eerbetoon aan de 125-jarige geschiedenis van Albert Heijn, die begon in 1887, presenteren we dit kleurrijke verzamelobject met een vleugje geschiedenis.

Dit unieke bewaarblik is een van de drie speciale edities uitgebracht ter ere van het 125-jarig jubileum in 2012. Het beschikt over een apart los oversluitdeksel met een blauwe rand en een elegante knop bovenop. Zowel het deksel als het blik zelf zijn prachtig versierd met gedetailleerde reliëfs. De nostalgische afbeeldingen in levendige kleuren maken dit blik tot een waar pronkstuk.

Dit blik heeft niet alleen een decoratieve waarde, maar het bezit ook aanzienlijke verzamelwaarde voor de toekomst. Het ademt de geschiedenis van Albert Heijn, een supermarktketen die in 1887 begon als een kruidenierszaak in Oostzaan en sindsdien is uitgegroeid tot een van de meest geliefde supermarkten in Nederland.

Conditie
De conditie van dit vintage blik is netjes, met normale tekenen van gebruik en leeftijdsgerelateerde slijtage, zoals te zien is op de bijgevoegde foto's.

Afmetingen

  • Hoogte: 15 cm
  • Diameter: 13,5 cm

Haal een stukje Albert Heijn geschiedenis in huis met dit retro blik en voeg het toe aan je verzameling of gebruik het als een uniek decoratief item. Bestel nu en geniet van de charme van het verleden!

Albert Heijn - De Supermarktgeschiedenis

Albert Heijn sr., afkomstig uit de Oostzaanse familie Heijn, nam in 1887 de kruidenierszaak van zijn vader Jan Heijn over, gelegen in de Kerkbuurt van Oostzaan. Acht jaar later opende hij zijn eerste filiaal in Purmerend, en in 1899 vestigde hij een Centraal Magazijn in Zaandam.

Het eigen merk van Albert Heijn zag het licht in 1910, en de eigen productiefaciliteiten begonnen in 1911, eveneens in Zaandam, waar ze begonnen met het branden van koffie en het bakken van koekjes in de keuken van een oud herenhuis. Langs de Zaan werden fabrieken opgericht voor beschuit, drop, koffie, thee, wijn en andere producten. In 1920 werd de "Maatschappij tot Exploitatie der Fabrieken en Handelszaken" opgericht. Anton Jurgens, van Anton Jurgens' Margarinefabrieken N.V. (een van de voorlopers van Unilever), kocht de helft van het gewone aandelenkapitaal (hoewel hij het in 1927 weer verkocht na onenigheid met de heer Heijn). In datzelfde jaar namen schoonzoon Johan Hille en zoons Jan en Gerrit Heijn de leiding over.

In 1927, precies 40 jaar na de oprichting, had de winkelketen 107 filialen en werd bekroond met het predicaat Hofleverancier. Anton Jurgens werd uitgekocht.

Albert Heijn sr. overleed in 1945 op de leeftijd van 80 jaar, en drie jaar later werd het bedrijf naar de beurs gebracht.

In 1952 opende Albert Heijn zijn eerste zelfbedieningswinkel in Schiedam, in navolging van Gebroeders van Woerkom, die op 26 november 1946 de allereerste zelfbedieningswinkel van Nederland openden in Nijmegen.

Het huidige logo van Albert Heijn dateert uit 1965 en is ontworpen door James Pilditch en John Harris van het merkenbureau AID. Voor die tijd gebruikte het bedrijf in de jaren twintig een logo waarin de letters A en H in elkaar waren verweven. In de late jaren dertig stonden de letters naast elkaar, met daaronder de slogan "voor kwaliteit". Nadat Albert Heijn was benoemd tot hofleverancier, werd vanaf de jaren vijftig het bijbehorende wapen aan het logo van de supermarktketen toegevoegd. Sinds 1966 wordt het logo van Pilditch gebruikt, met de in blauw uitgevoerde, verweven A en H.

TAGS
Albert Heijn. Retro blik. 125-jarig jubileum. Verzamelobject. Vintage blik. Supermarktgeschiedenis. Nostalgie. Jubileumeditie. Historisch bewaarblik. Supermarktketen. Erfgoed Albert Heijn. Logo Albert Heijn. Retro decoratie. Verzamelobject.

Land van herkomst
Nederland - Holland

Soort object
Bewaarblik - jubileumblik - 125 jaar Albert Heijn - Zaanse Schans

Onderwerp / Thema
Retro blik - 125 jaar Albert Heijn

Decoratie
Zaanse Schans - Oude Albert Heijn winkel - in reliëf

Categorie
Vintage blikken

Kleur
Meerkleurig - blauwe rand

Uitgever
Ahold

Vervaardiger
Albert Heijn B.V.

Merk
Albert Heijn

Materiaal
Blik - metaal - verf

Bijzonderheden
Jubileum uitgave - los oversluitdeksel - er zijn drie verschillende blikken in omloop

Tijdperk
2012

Kwaliteit
Goede retro staat

Hoogte
15,00 cm

Diameter
13,50 cm

Verzendmethode
Pakketpost met track & trace

© 2015 - 2024 KENKO | RETRO & DESIGN - 2nd hand collectibles - Webshop voor Retro-Vintage woonaccessoires | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel