VERKOCHT
Invicta Mastermind "het spel van het jaar" 1972
Artikelnummer: SP-3415-21Invicta Mastermind "het spel van het jaar" 1972.
- Uitgever: Invicta
- Datum van uitgifte: 1972
Beschrijving
De ene speler probeert de geheime code van de andere speler te ontrafelen.
De codemaker kiest in het geheim vier code-pionnen en plaatst deze in een gekozen volgorde achter het zichtschermpje. Het is toegelaten om twee of meer pionnen in dezelfde kleur te kiezen. De codemaker heeft de keuze uit zes verschillende kleuren. Dit is de verborgen code die de codebreker moet gaan ontrafelen.
Conditie
Dit spel verkeert in een erg nette vintage staat met normale sporen van gebruik en aan leeftijd gerelateerde sporen van slijtage. Zo goed als nieuw!
Formaat doos
- Hoogte: 3,5 cm.
- Lengte: 31,5 cm.
- Breedte: 13,5 cm.
Mastermind is een klassieker onder de spellen in logisch denken. De ene speler probeert de geheime code van de andere speler te ontrafelen.
De codemaker kiest in het geheim vier code-pionnen en plaatst deze in een gekozen volgorde achter het zichtschermpje. Het is toegelaten om twee of meer pionnen in dezelfde kleur te kiezen. De codemaker heeft de keuze uit zes verschillende kleuren. Dit is de verborgen code die de codebreker moet gaan ontrafelen.
In zijn beurt plaatst de codebreker vier code-pionnen naar keuze in de eerste lege rij. Nu geeft de codemaker met de sleutel-pinnen het resultaat:
- met rode/zwarte pinnen: hoeveel kleuren staan op de juiste positie?
- met witte pinnen: hoeveel kleuren komen wel in de code voor, maar staan niet op de juiste positie?
Met deze nieuwe informatie plaatst de codebreker vier volgende code-pionnen in de eerstvolgende lege rij.
Als de codemaker vier rode/zwarte pinnen heeft geplaatst, is de code gekraakt. Vaak klapt hij hierbij ook het zichtschermpje om, zodat de code voor de codebreker zichtbaar wordt. Nu wisselen de rollen. De speler die de minste beurten nodig heeft, om de code te kraken, is de winnaar van het spel.
Indien beide spelers in evenveel beurten de code weten te kraken of als beide spelers de code niet weten te kraken, kunnen eventueel nog twee rondes worden gespeeld om uit te maken wie de winnaar is van het spel.
Het spel werd in Groot-Brittannië verkozen tot spel van het jaar in 1973 door de Britse vereniging van speelgoedhandelaren.
Land van herkomst
Engeland - Groot Brittannië
Soort object
Denkspel
Onderwerp / Thema
Combinatie - deductie - puzzel
Categorie
Vintage spellen
Kleur
Meerkleurig
Aantal spelers
Geschikt voor 2 spelers
Leeftijd
Vanaf 9 á 12 jaar
Moeilijkheidsgraad
Eenvoudig
Taal van spelregels
Engels - Frans - Duits - Spaans -Portugees - Zweeds - Nederlands - Noors - Deens - Italiaans
Speelduur
15 minuten
Auteur(s)
Meirowitz Marco
Uitgever
Invicta
Vervaardiger
Invicta
Merk
Invicta
Materiaal
Plastic - kunststof - karton - papier
Bijzonderheden
Het spel werd in Groot-Brittannië verkozen tot spel van het jaar in 1972
Tijdperk
1972
Kwaliteit
Goede vintage staat
Hoogte
3,50 cm
Lengte
31,50 cm
Breedte
13,50 cm
Inhoud
Compleet met spelregels
Verzendmethode
Pakketpost met track & trace