VERKOCHT

Artikel 136 van 2902

Blikken vintage trommel voor groenmerk cacao van De Gruyter

Artikelnummer: BT-3345-21

Blikken vintage trommel voor groenmerk cacao van De Gruyter.

  • Vervaardiger: De Gruyter 
  • Vervaardigingsdatum: 1930 - 1940

Groen met bruine blikken doos voor DE GRUYTER'S CACAO. 

Beschrijving
Bewaarblikje De Gruyter’s Groenmerk Cacao.
Rechthoekige groen met bruine blikken trommel uitgevoerd met een scharnierend oversluitdeksel. De decoratie van dit cacaoblik bestaat uit een gouden band en een vrouwenhoofd in een cirkel aan de linkerkant in een groen vlak. Het deksel heeft een scherpe rand en is met penscharnier bevestigd. Het blik heeft verder een stuitrand en de bodem is naar binnen gefelst. De slagzin "En betere waar En 10 procent Alleen de Gruyter" is met een stempel aan de binnenzijde van het deksel aangebracht.

Conditie
Dit vintage blik verkeert in een goede vintage staat met normale sporen van gebruik en aan leeftijd gerelateerde sporen van slijtage. Foto's maken deel uit van beschrijving. 

Afmetingen

  • Hoogte: 8.8 cm.
  • Lengte: 14.7 cm.
  • Breedte: 9.8 cm.

De Gruyter was een winkelketen in Nederland, in de 19e eeuw en 20e eeuw (tot 1976). Op het hoogtepunt waren er meer dan 550 winkels en bijna 7.500 werknemers.

Piet de Gruijter (1795-1867) begon in 1818 in 's-Hertogenbosch met een paarden-grutmolen, een bedrijf voor de verwerking van peulvruchten, zaden, en granen. Later nam zijn zoon Louis (1833-1911) de onderneming over. De klantenkring bestond vooral uit boeren in de omgeving van 's-Hertogenbosch.

Aan het einde van de 19e eeuw werd aan het verwerkingsbedrijf een keten van winkels toegevoegd, aanvankelijk alleen in 's-Hertogenbosch. In 1896 werd een winkel in Utrecht geopend en in 1902 in Amsterdam.

Tot de leiding van het bedrijf De Gruyter behoorde inmiddels ook een derde generatie: de zonen Lambert (1873-1951) en Jacques (1875-1950). In 1912 werd gestart met het branden van koffiebonen.

Een belangrijk element in de verkooppolitiek was het geven van 10% korting bij inlevering van de kassabonnen. De slagzin van De Gruyter luidde dan ook: En betere waar èn tien procent, alleen De Gruyter. Hierdoor werden trouwe klanten beloond en had men een extra middel om de filiaalchefs te controleren. Omdat De Gruyter alleen producten van eigen merk verkocht waren de brutoprijzen toch niet te vergelijken met die van anderen.

In 1913 ging in Nederland de 44ste winkel open. De meeste winkels waren in die tijd gevestigd in de vier grote steden van Nederland.

In het verzuilde Nederland was De Gruyter de winkel van de katholieken, de protestanten kozen onder meer voor Albert Heijn. Met de ontzuiling werden deze verhoudingen na 1950 geleidelijk wat losser.

In de jaren zestig bereikte het De Gruyter-concern zijn hoogtepunt. Er waren meer dan 550 winkels en bijna 7.500 personeelsleden. In 's-Hertogenbosch waren inmiddels grote productievestigingen ontstaan. Het concern had levensmiddelenwinkels door het hele land verspreid.

Als klantenbinder gaf De Gruyter vanaf 1948 elke week een klein cadeautje weg voor kinderen: het legendarische Snoepje van de week. Het werd geïntroduceerd toen na de Tweede Wereldoorlog de suiker van de bon ging en er te veel suiker in aanbod was. Bij enkele guldens aan boodschappen werd ongevraagd snoep voor de kinderen meegegeven. Later werd het "snoepje" een plastic speelgoedje, een spelletje, een poppetje of een boekje. Elke week iets anders. Een langdurige actie was die van kartonnen bouwplaten van huizen en gebouwen. 


Cacaopoeder is afkomstig van de cacaoboon, de vrucht van de cacaoboom. Om cacaopoeder te maken wordt gebruikgemaakt van de cacaomassa van de cacaoboon. Onder hoge druk wordt de massa uitgeperst, zodat er cacaopoeder en -boter ontstaan. Het poeder is in vele verschillende kleuren en smaken te verkrijgen. Die smaak en kleur worden bepaald door de kwaliteit van de cacaoboon en de temperatuur van het roosteren, maar ook door de zuurgraad van de boon.

Cacaopoeder wordt gebruikt om er chocolade en chocolademelk van te maken. Verder wordt het ook veel gebruikt als afwerking op warme en koude dranken of nagerechten met chocolade. In witte chocolade zit geen cacaopoeder, maar cacaoboter.


De cacaoboon is de smaakbepalende grondstof van chocolade. De vrucht groeit direct aan de stam. De boon is het zaad in de vrucht van de cacaoboom. Hernán Cortés bracht de eerste cacaobonen mee naar Spanje vanuit Mexico. Het recept voor cacaodrank werd daar meer dan 100 jaar geheimgehouden. De cacaobonen werden eerst geroosterd, tot een dikke massa vermalen en aangelengd met water. Voor de smaak werd honing en suiker toegevoegd.

In 1825 ontdekte de Nederlander Coenraad Johannes van Houten de basis voor de bereiding van cacaopoeder, cacaoboter en chocolade. Hij ontdekte hoe cacaoboter uit de bonen geperst kon worden. Ook ontdekte Van Houten het alkaliseren: een methode om de aanwezige zuren in de cacao te neutraliseren. Dit kwam de smaak ten goede.

Land van herkomst
Nederland - Holland

Soort object
Cacaoblik

Onderwerp / Thema
Cacao - cacaopoeder - productverpakking - reclame - De Gruyter

Decoratie
Vrouwenhoofd in medaillon op het deksel

Categorie
Vintage blikken

Kleur
Groen - goud - bruin

Uitgever
De Gruyter

Vervaardiger
De Gruyter

Merk
De Gruyter

Materiaal
Blik - metaal - verf

Bijzonderheden
Scharnierend oversluitdeksel

Tijdperk
1930 - 1940

Kwaliteit
Goede vintage staat

Hoogte
9,00 cm

Lengte
15,00 cm

Breedte
10,00 cm

Verzendmethode
Pakketpost met track & trace

© 2015 - 2024 KENKO | RETRO & DESIGN - 2nd hand collectibles - Webshop voor Retro-Vintage woonaccessoires | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel