A R C H I E F

Artikel 552 van 2902

Mastermind, verbreek de verborgen code, vintage spel uit 1972

Artikelnummer: SP-2769-20

Mastermind, verbreek de verborgen code, vintage spel uit 1972

  • Uitgever: Invicta
  • Datum van uitgifte: 1972

Beschrijving
De ene speler probeert de geheime code van de andere speler te ontrafelen.

De codemaker kiest in het geheim vier code-pionnen en plaatst deze in een gekozen volgorde achter het zichtschermpje. Het is toegelaten om twee of meer pionnen in dezelfde kleur te kiezen. De codemaker heeft de keuze uit zes verschillende kleuren. Dit is de verborgen code die de codebreker moet gaan ontrafelen.

Conditie
Dit spel verkeert in een erg  nette vintage staat met normale sporen van gebruik en aan leeftijd gerelateerde sporen van slijtage. Zo goed als nieuw!

Formaat doos

  • Hoogte: 3,5 cm.
  • Lengte: 31,5 cm.
  • Breedte: 13,5 cm. 

Mastermind is een klassieker onder de spellen in logisch denken. De ene speler probeert de geheime code van de andere speler te ontrafelen.

De codemaker kiest in het geheim vier code-pionnen en plaatst deze in een gekozen volgorde achter het zichtschermpje. Het is toegelaten om twee of meer pionnen in dezelfde kleur te kiezen. De codemaker heeft de keuze uit zes verschillende kleuren. Dit is de verborgen code die de codebreker moet gaan ontrafelen.

In zijn beurt plaatst de codebreker vier code-pionnen naar keuze in de eerste lege rij. Nu geeft de codemaker met de sleutel-pinnen het resultaat:

  • met rode/zwarte pinnen: hoeveel kleuren staan op de juiste positie?
  • met witte pinnen: hoeveel kleuren komen wel in de code voor, maar staan niet op de juiste positie?

Met deze nieuwe informatie plaatst de codebreker vier volgende code-pionnen in de eerstvolgende lege rij.

Als de codemaker vier rode/zwarte pinnen heeft geplaatst, is de code gekraakt. Vaak klapt hij hierbij ook het zichtschermpje om, zodat de code voor de codebreker zichtbaar wordt. Nu wisselen de rollen. De speler die de minste beurten nodig heeft, om de code te kraken, is de winnaar van het spel.

Indien beide spelers in evenveel beurten de code weten te kraken of als beide spelers de code niet weten te kraken, kunnen eventueel nog twee rondes worden gespeeld om uit te maken wie de winnaar is van het spel.

Het spel werd in Groot-Brittannië verkozen tot spel van het jaar in 1973 door de Britse vereniging van speelgoedhandelaren.

Land van herkomst
Engeland - Groot Brittannië

Soort object
Denkspel

Onderwerp / Thema
Combinatie - deductie - puzzel

Categorie
Vintage spellen

Kleur
Meerkleurig

Aantal spelers
Geschikt voor 2 spelers

Leeftijd
Vanaf 9 á 12 jaar

Moeilijkheidsgraad
Eenvoudig

Taal van spelregels
Engels - Frans - Duits - Spaans -Portugees - Zweeds - Nederlands - Noors - Deens

Speelduur
15 minuten

Uitgever
Invicta

Vervaardiger
Meirowitz Marco

Merk
Invicta

Materiaal
Plastic - kunststof - karton - papier

Bijzonderheden
Het spel werd in Groot-Brittannië verkozen tot spel van het jaar in 1973

Tijdperk
1972

Kwaliteit
Goede vintage staat

Hoogte
3,50 cm

Lengte
31,50 cm

Breedte
13,50 cm

Verzendmethode
Pakketpost met track & trace

© 2015 - 2024 KENKO | RETRO & DESIGN - 2nd hand collectibles - Webshop voor Retro-Vintage woonaccessoires | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel