A R C H I E F

Artikel 549 van 2902

SUPERMIND het duel der masterminds, Clipper

Artikelnummer: SP-2765-20

SUPERMIND het duel der masterminds, Clipper. 

  • Vervaardiger: Clipper
  • Jaar van uitgifte: jaren 70

Beschrijving
Supermind is een spel dat alle spelers de gelegenheid biedt hun tegenspelers te slim af te zijn. Men plaatst in het geheim een rijtje gekleurde pionnen achter de schermen en geeft zijn tegenstander 10 kansen om de kleuren en de exacte posities van de geplaatste pionnen te ontdekken, zonder dat hij deze ziet. Wie hier het eerst in slaagt, is de winnaar.

Nu dubbel mastermind. Ben je al dichter bij de verborgen code dan je tegenstander? Of verwerkt de ander de verkregen informatie doeltreffender? Degene die het eerst achter de code van zijn tegenstander komt, mag zich beroemen op zijn supermind.

Geschikt voor 2-4 spelers in de leeftijd vanaf 10 jaar.

Clipper was een Nederlandse producent van bordspelen zoals Risk, Cluedo, UNO en Mad. De firma werd overgenomen door Parker Brothers.

Conditie
Dit spel verkeert in een nette vintage staat zonder noemenswaardige sporen van gebruik en/of slijtage. De doos heeft echter sporen van gebruik en aan leeftijd gerelateerde sporen van slijtage.

Formaat doos

  • Hoogte/dikte: 3,5 cm.
  • Lengte: 36 cm.
  • Breedte: 30.

Mastermind is een klassieker onder de spellen in logisch denken. De ene speler probeert de geheime code van de andere speler te ontrafelen.

De codemaker kiest in het geheim vier code-pionnen en plaatst deze in een gekozen volgorde achter het zichtschermpje. Het is toegelaten om twee of meer pionnen in dezelfde kleur te kiezen. De codemaker heeft de keuze uit zes verschillende kleuren. Dit is de verborgen code die de codebreker moet gaan ontrafelen.

In zijn beurt plaatst de codebreker vier code-pionnen naar keuze in de eerste lege rij. Nu geeft de codemaker met de sleutel-pinnen het resultaat:

  • met rode/zwarte pinnen: hoeveel kleuren staan op de juiste positie?
  • met witte pinnen: hoeveel kleuren komen wel in de code voor, maar staan niet op de juiste positie?

Met deze nieuwe informatie plaatst de codebreker vier volgende code-pionnen in de eerstvolgende lege rij.

Als de codemaker vier rode/zwarte pinnen heeft geplaatst, is de code gekraakt. Vaak klapt hij hierbij ook het zichtschermpje om, zodat de code voor de codebreker zichtbaar wordt. Nu wisselen de rollen. De speler die de minste beurten nodig heeft, om de code te kraken, is de winnaar van het spel.

Indien beide spelers in evenveel beurten de code weten te kraken of als beide spelers de code niet weten te kraken, kunnen eventueel nog twee rondes worden gespeeld om uit te maken wie de winnaar is van het spel.

Het spel werd in Groot-Brittannië verkozen tot spel van het jaar in 1973 door de Britse vereniging van speelgoedhandelaren.

Land van herkomst
Engeland - Groot Brittannië

Soort object
Bordspel

Onderwerp / Thema
Denkspel - logisch denken - deductie

Categorie
Vintage spellen

Kleur
Meerkleurig

Aantal spelers
Minimaal 2 - maximaal 4

Leeftijd
Vanaf 10 jaar

Taal van spelregels
Geen spelregels bijgesloten

Speelduur
15 minuten tot 45 minuten

Uitgever
Clipper

Vervaardiger
Clipper

Merk
Clipper

Materiaal
Plastic - karton

Bijzonderheden
Geschikt voor vier personen

Tijdperk
Jaren 70

Kwaliteit
Goede vintage staat

Hoogte
3,50 cm

Lengte
36,00 cm

Breedte
30,00 cm

Verzendmethode
Pakketpost met track & trace

© 2015 - 2024 KENKO | RETRO & DESIGN - 2nd hand collectibles - Webshop voor Retro-Vintage woonaccessoires | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel