A R C H I E F
Smellory: Een weelde aan geuren, 1990
Artikelnummer: 1499Smellory: Een weelde aan geuren, 1990.
- Uitgever: Joker production
- Jaar van uitgifte: 1990
Beschrijving
SMELLORY is een spannend ruikspel voor 2 tot 8 personen vanaf 7 jaar. Het draait in dit spel om een snel opmerkingsvermogen en een goed geheugen voor geuren en afbeeldingen. Smellorybevordert het concentratievermogen en maakt je op een speelse wijze gevoelig voor een van de meest fascinerende aspecten van de nauur.
Deze doos bevat 32 potjes met geuren van bloemen en vruchten. Elke speler probeert zoveel mogelijk geuren te herkennen.
Op een kaart staan de afbeeldingen van alle bloemen en vruchten die in de doos zitten. De geuren zelf zijn eerder kunstmatig. Nadat je geroken hebt, en de naam gelezen, krijg je een gevoel van herkenning. Daardoor ontstaan er nogal wat discussies.
Een leuk spel en anders dan andere spelen. Aanbevolen voor spelers met een goed reukorgaan...
Inhoud
- 32 spelkaareten met afbeeldingen van geurbronnen zoals bloemen en vruchten.
- 32 geurflakons met de namen van de desbetreffende geuren op de onderzijde vermeld
- 44 geurenkaartenmet de afbeeldingen en de namen van alle geuren
- 1 groot en kleurrijk speelbord.
Conditie
Dit spel verkeert in een nette vintage staat. Kaarten en toebehoren nog in een ongebruikte staat.
Formaat doos
- Hoogte: 5 cm.
- Lengte: 30,7 cm.
- Breedte: 32,2 cm.
Geur wordt veroorzaakt door de inwerking op het reukorgaan in de neus door aerosolen of gassen, kleine moleculaire deeltjes die verdampen uit een stof. Mensen en dieren beoordelen geuren met hun reukvermogen en kunnen zo bijvoorbeeld voedsel en gevaren (denk aan vijanden) waarnemen zonder dat deze te zien zijn. Een geur die als onaangenaam wordt ervaren, wordt aangeduid als stank.
30.000.000 reukcellen, de zogenaamde receptoren stellen elk mens in staat ongeveer 10.000 geuren te onderscheiden. Daarmee is de reuk het meest gevoelige van alle zintuigen van de mens. Het is het enige zintuig dat direct met het emotionele brein in werking staat en dus niet te manipuleren is.
Geur is gekoppeld met ons retroscentisch geheugen. Daarom kunnen we bepaalde emoties voelen als we alleen maar een geur ruiken. Geur is zodoende een element dat herinneringen oproept. Marketeers maken gebruik van deze emoties door een bepaalde geur aan een product of aan een omgeving te koppelen.
Land van herkomst
Nederland
Soort object
Bordspel
Aantal spelers
Minimaal 2 tot maximaal 8 spelers
Speelduur
ca. 60 minuten
Merk
Joker production
Bijzonderheden
Memory met geuren
Tijdperk
1990
Kwaliteit
Ongebruikt
Taal spelregels
Nederlands - Frans
Hoogte
5,00 cm
Lengte
32,70 cm
Breedte
32,20 cm
Verzendmethode
Pakketpost