A R C H I E F

Artikel 1186 van 2902

Rood vintage theeblik met bloemen van de Gruyter

Artikelnummer: 1422

Rood vintage theeblik met bloemen van de Gruyter. 

Beschrijving  
Voorraadblik voor thee met ronde vormen en uitgerust met een scharnierend oversluitdeksel afkomstg uit de jaren '50. De zijkanten van dit blik zijn rood en hebben een golvende rand. Bovenaan in het wit met daarin gouden versieringen. Bovenop is een bloemstilleven afgebeeld met onder andere violen en wilgenkatjes. De rand van de deksel is rood en heeft ook een wit golvende rand met gouden versieringen.

De slogan van de Gruyter staat onder in het blik in gedrukt: "En betere waar, En 10% korting alleen de Gruijter".

Conditie
Dit theeblik verkeert in een nette vintage staat met enkele sporen van gebruik en aan leeftijd gerelateerde sporen van slijtage.

Formaat

  • Hoogte: 5.8 cm. 
  • Breedte: 20.3 cm. 
  • Diepte: 12 cm. 

De Gruyter was een winkelketen in Nederland, in de 19e eeuw en 20e eeuw (tot 1976). 

Piet de Gruijter (1795-1867) begon in 1818 in 's-Hertogenbosch met een paarden-grutmolen, een bedrijf voor de verwerking van peulvruchten, zaden, en granen. Later nam zijn zoon Louis (1833-1911) de onderneming over. De klantenkring bestond vooral uit boeren in de omgeving van 's-Hertogenbosch. 

Aan het einde van de 19e eeuw werd aan het verwerkingsbedrijf een keten van winkels toegevoegd, aanvankelijk alleen in 's-Hertogenbosch. In 1896 werd een winkel in Utrecht geopend en in 1902 in Amsterdam. 

Tot de leiding van het bedrijf De Gruyter behoorde inmiddels ook een derde generatie: de zonen Lambert (1873-1951) en Jacques (1875-1950). In 1912 werd gestart met het branden van koffiebonen. 

Een belangrijk element in de verkooppolitiek was het geven van 10% korting bij inlevering van de kassabonnen. De slagzin van De Gruyter luidde dan ook: En betere waar èn tien procent, alleen De Gruyter. Hierdoor werden trouwe klanten beloond en had men een extra middel om de filiaalchefs te controleren. Omdat De Gruyter alleen producten van eigen merk verkocht waren de brutoprijzen toch niet te vergelijken met die van anderen. 

In 1913 ging in Nederland de 44ste winkel open. De meeste winkels waren in die tijd gevestigd in de vier grote steden van Nederland. 

In het verzuilde Nederland was De Gruyter de winkel van de katholieken, de protestanten kozen onder meer voor Albert Heijn. Met de ontzuiling werden deze verhoudingen na 1950 geleidelijk wat losser. 

In de jaren zestig bereikte het De Gruyter-concern zijn hoogtepunt. Er waren meer dan 550 winkels en bijna 7.500 personeelsleden. In 's-Hertogenbosch waren inmiddels grote productievestigingen ontstaan. Het concern had levensmiddelenwinkels door het hele land verspreid. 

In december 1967 werd de 10% korting afgeschaft, met verlaging van de prijzen. In plaats daarvan kon men 10% van het aankoopbedrag sparen, en na voor f 250 gekocht te hebben en dus f 25 te hebben gespaard, hierop 10% "rente" krijgen (waardoor de slagzin kon blijven), of via een rentespaarbrief na 5 jaar f 12,50. 

Land van herkomst
Nederland

Soort object
Theeblik

Merk
De Gruyter

Bijzonderheden
Golvende vorm

Tijdperk
Jaren '50

Kwaliteit
Nette vintage staat

Hoogte
5,80 cm

Lengte
20,30 cm

Breedte
12,00 cm

Verzendmethode
Pakketpost

© 2015 - 2024 KENKO | RETRO & DESIGN - 2nd hand collectibles - Webshop voor Retro-Vintage woonaccessoires | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel