A R C H I E F

Artikel 1270 van 2902

Tupperware vormenbal, hollebol, Shape-o-toy

Artikelnummer: 1346

Tupperware vormenbal, hollebol, Shape-o-toy.

Beschrijving
Deze Tupperware vormenbol waarvan de originele naam Shape-O-Toy is wordt in Nederland ook wel Hollebol genoemd is een fantastisch stuk speelgoed. Briljant ontworpen om kinderen doormiddel van spelen te laten leren. Voor de jongste kinderen, vanaf zes maanden is het een rammelaar. Uiteindelijk zal het kind leren dat het de bal kan lostrekken door het gebruik van de handgrepen. De roze vormen in de bal die dan los komen zullen het kind helpen om vormen te herkennen. Het terugplaatsen van de vormen in de bal leert hen over vormen en logica. Voor wanneer het kind ouder wordt  is elke vorm voorzien van een nummer met evenveel punten, hierdoor zal het spelenderwijs getallen leren. 

Een Shape-O-Toy, vormenbol of Hollebol is gebouwd om lang mee te gaan en vaak worden ze zelfs doorgegeven van ouder op kind. 

Uitgevoerd in de kleuren groen, paars en roze.

De 10 roze vormen met getallen aan de ene kant en getogen punten (van hetzelfde nummer) aan de andere kant zijn:

  • 1 = cirkel
  • 2 = taartvorm driehoek
  • 3 = driehoek
  • 4 = vierkant
  • 5 = vijfhoek
  • 6 = zeshoek
  • 7 = trapezoïde
  • 8 = plusteken
  • 9 = ovaal
  • 10 = ster

Conditie
Deze vintage Hollebol is in een goede vintage staat met geringe sporen van gebruik. 

Formaat

  • Hoogte / Breedte: 14,5 cm. 
  • Diameter: 16 cm. 

 


    In 1944 richtte Earl Tupper de "Tupperware Plastics Company" op. Deze Amerikaanse scheikundige (afkomstig van de firma DuPont) was een pionier in het gebruik van polyethyleen voor huishoudelijke toepassingen. Twee jaar later lanceerde Mr Tupper zijn “Wonderbowl”, een "miraculeuze" kom met een revolutionaire luchtdichte sluiting, die veel lichter en steviger was dan het traditionele glas en aardewerk.
    De eerste jaren waren de producten te koop in warenhuizen, ijzerwinkels en andere handelszaken. Maar op die manier kwam de uitzonderlijke kwaliteit van de Tupperware producten niet tot haar recht. Niemand nam immers de tijd om aan de consumenten de voordelen van deze lucht- en waterdichte kommen te tonen en uit te leggen.

    In 1948 introduceerde vice presidente Brownie Wise de Tupperware Home Party, een hele nieuwe manier om de producten rechtstreeks bij de consument te brengen. Zo konden de vele mogelijkheden van de producten persoonlijk gedemonstreerd worden. 

    © 2015 - 2024 KENKO | RETRO & DESIGN - 2nd hand collectibles - Webshop voor Retro-Vintage woonaccessoires | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel