A R C H I E F

Artikel 1445 van 2859

Jumbo "Tip Tap Top" Pop-O-Matic

Artikelnummer: 1083

Jumbo, Tip Tap Top "Pop-O-Matic". 

Dit spel verkeert nog in een nette vintage staat en is nog helemaal compleet!

  • Inclusief de originele Jumbo spelregels in het Nederlands, Frans, Duits, Zweeds, Noors en Italiaans.

Om te beginnen kiest iedere speler zijn kleur en zet zijn vier vingerhoedjes op het grote vlak van zijn kleur. Dat vlak is zijn thuis.

De speler die aan de beurt is gooit de dobbelsteen en mag met een vingerhoedje naar keuze het aantal ogen van de dobbelsteen lopen in de richting van zijn keuze.

Hopelijk kom je in jouw beurt op de plek waar een vingerhoedje van een tegenstander staat, dan spring je er bovenop (tijdens het passeren van een andere vingerhoedje mag je die niet terloops meenemen). Vanaf dat moment is dat jouw stapel. Maar iemand anders kan er ook weer bovenop gaan staan en dat maakt het spel eigenlijk ondragelijk spannend. 

Het is de bedoeling dat je gevangen vingerhoeden gauw naar je eigen hokje brengt. Een vingerhoed mag alleen terug naar z'n hok om andere vingerhoeden thuis te brengen. Je hoeft niet precies op het hokje te landen, als je direct voor je hok staat en je gooit 6, dan zet je een stapje je hok in, haalt de bovenste vingerhoed eraf en loopt daarmee nog 5 stapjes in de richting naar keuze. De gevangen vingerhoeden zijn dan gewonnen en doen verder niet meer mee.

Op het bord kun je ook nog “vrij” staan, als je op een vlakje staat met jouw kleur. Een andere vingerhoed mag je dan niet pakken maar mag er wel naast gaan staan.

Als er enkel nog maar 1 persoon vingerhoeden heeft om mee verder te spelen, dan is het spel afgelopen. Officieel heeft die laatste speler gewonnen.

Inhoud

Aan deze POP-O-MATIC uitvoering van dit graag gespeelde gezelschapspel kunnen 2 tot 4 personen deelnemen. Tot het spel behoren: 1 dobbelautomaat (POP-O-MATIC met 1 gewone en 1 bijzondere dobbelsteen. 16 vingerhoeden in 4 kleuren en een plastic speelbord voorzien van cirkelvormige vakjes, waarop kegeltjes zijn aangebracht. Tijdens het spel dienen de vingerhoeden over die kegeltjes te worden geplaatst. Indien er twee spelers zijn, dienen deze tegenover elkaar aan het speelbord plaats te nemen.

Formaat doos

  • Hoogte: 4,5 cm. 
  • Lengte: 35 cm. 
  • Breedte: 35 cm. 

De rode olifant is al jaren het kenmerk van de spellen en puzzels van Jumbo. De eerste keer dat de olifant in een logo van Hausemann & Hötte verscheen was om en nabij 1936. Rond die tijd lieten zij houten speelgoed maken dat onder de naam Jumbo werd verkocht. Dit moest kwalitatief zo goed zijn dat een olifant erop kon staan. De naam Jumbo en de rode olifant vormen vanaf dan samen het logo. 

De olifant van Jumbo is getekend door de heer Möhr. Hij werkte bij een reclamebureau en tekende met enige regelmaat voor het bedrijf Hausemann & Hötte. De heer Möhr kreeg op een gegeven moment de opdracht om een mooi, nieuw olifantlogo voor het speelgoed van Hausemann & Hötte te ontwerpen. Het logo is sindsdien steeds een beetje veranderd. Zo is bijvoorbeeld het oogje in de loop van de jaren steeds groter geworden en iets meer naar beneden gezakt, met als resultaat een vriendelijker olifantje. 

In het begin, rond 1946, stonden er twee H's in de olifant, die stonden voor de bedrijfsnaam: Hausemann & Hötte. De naam Jumbo stond toen vóór de olifant geschreven en het woord 'spelen' erachter. Dus: "JUMBO SPELEN van H&H". Toen Hausemann & Hötte zelf spellen en puzzels ging maken zijn de twee H's in de olifant verruild voor de naam Jumbo. Zo werd Jumbo een eigen merk. Langzaam werd het olifantje zoals we hem nu kennen. 

© 2015 - 2024 KENKO | RETRO & DESIGN - 2nd hand collectibles - Webshop voor Retro-Vintage woonaccessoires | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel