A R C H I E F

Artikel 1835 van 2859

Vintage theeblik voor De Gruyter goudmerk thee

Artikelnummer: 756

Vintage blik De Gruyter goudmerk thee. 

Vintage blikken doosje met romantische taferelen voor De Gruyter goudmerk thee. 

  • Vervaardigingsdatum: 1910 / 1960 

Mooi romantisch blik met een achthoekige vorm, waarvan vier korte kanten. Dit blik heeft een scharnierend oversluitdeksel met een verhoging in het deksel. Het scharnier is een zogenaamd naaldscharnier.

De decoratie van dit blik bestaat uit goudkleurig met gele krullen en siermotiefjes. Op alle zijden bevindt zich een veelkleurig romantisch tafereel van mannen en vrouwen. Tekst aan de onderkant: De Gruyter Goudmerk thee Inhoud 1/4 kg 

  • Hoogte: 8.0 cm.
  • Lengte: 15.7 cm.
  • Breedte: 9.7 cm.

De Gruyter was een winkelketen in Nederland, in de 19e eeuw en 20e eeuw (tot 1976).

Piet de Gruijter (1795-1867) begon in 1818 in 's-Hertogenbosch met een paarden-grutmolen, een bedrijf voor de verwerking van peulvruchten, zaden, en granen. Later nam zijn zoon Louis (1833-1911) de onderneming over. De klantenkring bestond vooral uit boeren in de omgeving van 's-Hertogenbosch.

Aan het einde van de 19e eeuw werd aan het verwerkingsbedrijf een keten van winkels toegevoegd, aanvankelijk alleen in 's-Hertogenbosch. In 1896 werd een winkel in Utrecht geopend en in 1902 in Amsterdam.

Tot de leiding van het bedrijf De Gruyter behoorde inmiddels ook een derde generatie: de zonen Lambert (1873-1951) en Jacques (1875-1950). In 1912 werd gestart met het branden van koffiebonen.

Een belangrijk element in de verkooppolitiek was het geven van 10% korting bij inlevering van de kassabonnen. De slagzin van De Gruyter luidde dan ook: En betere waar èn tien procent, alleen De Gruyter. Hierdoor werden trouwe klanten beloond en had men een extra middel om de filiaalchefs te controleren. Omdat De Gruyter alleen producten van eigen merk verkocht waren de brutoprijzen toch niet te vergelijken met die van anderen.

In 1913 ging in Nederland de 44ste winkel open. De meeste winkels waren in die tijd gevestigd in de vier grote steden van Nederland.

In het verzuilde Nederland was De Gruyter de winkel van de katholieken, de protestanten kozen onder meer voor Albert Heijn. Met de ontzuiling werden deze verhoudingen na 1950 geleidelijk wat losser.

In de jaren zestig bereikte het De Gruyter-concern zijn hoogtepunt. Er waren meer dan 550 winkels en bijna 7.500 personeelsleden. In 's-Hertogenbosch waren inmiddels grote productievestigingen ontstaan. Het concern had levensmiddelenwinkels door het hele land verspreid.

© 2015 - 2024 KENKO | RETRO & DESIGN - 2nd hand collectibles - Webshop voor Retro-Vintage woonaccessoires | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel