A R C H I E F

Artikel 1956 van 2902

Vintage blik Vincent van Gogh 1890 - 1990

Artikelnummer: 1206

Vintage blik 1890 - 1990 Vincent van Gogh. 

Blik uit 1990 met als opschrift Vincent van Gogh 1890 - 1990. Aan de vier zijden van dit blik staan schilderijen van Vincent van Gogh. (Rosenberg Import B.V. Amsterdam) 

  • Hoogte: 14,2 cm. 
  • Breedte: 10,3 cm. 
  • Lengte: 10,3 cm. 

Zelfportret als schilder (1887 - 1888) 
In dit zelfportret presenteerde Van Gogh zichzelf als schilder, met palet en penselen in de hand achter een doek op een schildersezel. Hij liet ermee zien dat hij een moderne kunstenaar was door een nieuwe schilderstijl te gebruiken, met felle, haast ongemengde kleuren. 

Op het palet in Van Goghs hand zijn de complementaire kleurenparen rood/groen, geel/paars en blauw/oranje te zien; precies de kleuren die hij voor dit schilderij gebruikte. Hij zette de kleurenparen naast elkaar zodat ze elkaars werking versterkten, bijvoorbeeld het blauw van de kiel en het oranjerood van de baard.
Zelfportret als schilder was het laatste werk dat Van Gogh in Parijs maakte. De stad had hem geestelijk en lichamelijk uitgeput. Aan zijn zus Wil beschreef hij hoe hij zichzelf had afgebeeld: ‘rimpels in voorhoofd en om den mond, stijf houterig, een zeer rooden baard, vrij ongeredderd en triest’.

Stilleven: Vaas met 15 Zonnebloemen (1888) 
Tijdens een kunstveiling bij Christie’s in Londen, werd in 1987 een stilleven van Vincent van Gogh aangeboden: bij het sluiten van de biedingen werd het schilderij verkocht aan een Japanse verzekeringsmaatschappij, voor een bedrag van bijna veertig miljoen dollar… Het verkochte stilleven had als titel: Vaas met vijftien Zonnebloemen. Dit bedrag staat in schril contrast met de financiële malaise waarmee Van Gogh tijdens zijn leven gedwongen was te leven. 

Hoewel hij tijdens zijn leven maar twee schilderijen verkocht, werd zijn werk door collega’s regelmatig goed ontvangen. Met name zijn serie zonnebloemen had her en der behoorlijk succes; Paul Gauguin bijvoorbeeld, maakte een portret van Van Gogh, terwijl deze zonnebloemen aan het schilderen is. Dit stilleven Vaas met vijftien Zonnebloemen is de eerste uit een serie van drie. Van Gogh maakte deze stillevens op zijn beurt als cadeau voor Gaugain. Hij moet erg tevreden zijn geweest met de serie zonnebloemen, want twee van de vijf stillevens stuurde hij op naar een tentoonstelling in Brussel, waar men positief op het werk reageerde. 

Cafe Terras au Place du Forum (1888) 
Dit is één van van Goghs sfeervolste doeken; ernaar kijken geeft je het gevoel onderdeel uit te maken van de voorstelling. Je waant je direct in Arles, het stadje in de Provence waar van Gogh dit werk schilderde. Nu, meer dan honderd jaar later, bestaat dit café met zijn zo beroemd geworden terras nog steeds. 

Zelf beschrijft Vincent van Gogh Het Nachtcafé in één van zijn brieven als volgt: ‘Ik ben bezig met een nieuw schilderij van een café bij nacht. Op het terras zijn kleine personen van drinkende mensen. Een grote gele lantaarn verlicht het terras, de straat heeft paarse tinten. De gevels van de huizen en een blauwe lucht met sterren en met een groene boom. Het is een nachtschilderij geworden zonder zwart maar met blauw en paars en groen en felle groene tinten en citroen geel. Ik vind het heerlijk om dit gelijk op de plaats te schilderen. Normaal maak ik eerst een tekening of schets maar nu wilde ik het meteen schilderen.’ 

Stilleven: Vaas met Irissen tegen gele achtergrond (1890) 
Op 11 of 12 mei 1890, schreef Vincent van Gogh het volgende aan zijn broer Theo: ‘…Het andere paarse boeket (oplopend tot zuiver karmijn en pruisisch-blauw) dat afsteekt tegen een felle citroengele achtergrond met andere gele tinten in de vaas & het voetstuk waar hij op staat, is daarentegen een effect van enorm uiteenlopende complementaire kleuren die elkaar door hun tegenstelling sterker doen uitkomen.’ Hij heeft het hier over Irissen. Van Gogh had ook in tijdens zijn verblijf in Arles al Irissen afgebeeld en kennelijk waren deze bloemen hem blijven fascineren, want ook in Auvers-sur-Oise maakte hij enkele stillevens met deze bloem als onderwerp.


Vincent Willem van Gogh (Zundert, 30 maart 1853 – Auvers-sur-Oise, 29 juli 1890) was een Nederlands kunstschilder. Zijn werk valt onder het postimpressionisme, een kunststroming die het negentiende-eeuwse impressionisme opvolgde. Van Goghs invloed op het expressionisme, het fauvisme en de vroege abstractie was enorm en kan worden gezien in vele andere aspecten van de twintigste-eeuwse kunst. Het Van Gogh Museum in Amsterdam is gewijd aan het werk van Van Gogh en zijn tijdgenoten. 

Van Gogh wordt tegenwoordig gezien als een van de grote schilders van de 19e eeuw. Deze erkenning kwam echter pas laat. Tijdens zijn leven werd er waarschijnlijk maar één schilderij verkocht: De rode wijngaard (Poesjkinmuseum in Moskou). Anna Boch, een Belgische kunstenares en zus van zijn vriend dokter Eugène Boch kocht het voor 400 frank op de expositie van de Brusselse Les XX in 1890, een paar maanden voor Van Goghs dood. Voordien had de Belgische mecenas Henri Van Cutsem (1839-1904) twee tekeningen gekocht van Vincent van Gogh, waaronder Olijfbomen in Montmajour (door hem geschonken aan het Museum voor Schone Kunsten in Doornik), een der eerste tekeningen gemaakt door Van Gogh in de Provence. 

Er verliepen maar drie jaar tussen zijn zwaarmoedige De aardappeleters (1885) en de kleurenexplosie in het zuidelijke Arles (1888). Van Gogh produceerde al zijn werk in slechts tien jaar, voordat hij begon te lijden aan een zenuwziekte en, naar men algemeen aanneemt, zelfmoord pleegde. Zijn roem groeide na zijn dood snel. 

© 2015 - 2024 KENKO | RETRO & DESIGN - 2nd hand collectibles - Webshop voor Retro-Vintage woonaccessoires | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel